Začínáme s vlastním webem – výběr domény

V dnešní době je internetová prezentace nedílnou – a možná i hlavní – součástí propagace firmy, výrobku nebo služby. Je důležitým aspektem Vaší prezentace a v rámci své jednoduchosti a celosvětové dostupnosti je také tím nejzásadnějším. Říká se, že pouhých 5 vteřin stačí člověku k tomu, aby si na cokoliv udělal názor. Těchto 5 vteřin je třeba využít do naprostého maxima, a tak je zapotřebí, abyste na své potencionální klienty zapůsobili nejlépe jak jen to jde.

V rámci sestavování vlastní webové prezentace se tedy budeme soustředit na několik aspektů, které jsou pro prvotní sestavení webu důležité. V průběhu článků se dostaneme od úplných začátků, jako je vybrání domény a hostingu, přes nejrůznější efekty a možnosti webu, až po oblast grafické úpravy a také obsahu samotného webu.

Začneme tedy výběrem vhodné domény. Nejprve je si třeba uvědomit, k jakému účelu budete stránku používat a zda vedení stránek ještě testujete nebo to s nimi myslíte opravdu vážně.

Koncovka stránky

V rámci profesionální webové prezentace se obvykle využívá domén 2. řádu ve tvaru mojestranka.cz pro český trh nebo mojestranka.com (či .eu, .net, .org) pro zahraničí.

Pokud o vedení internetových stránek stále váháte a jste skeptičtí, můžete začít se stránkou přes doménu 3. řádu, a to vytvoření subdomény ve tvaru mojestranka.domena.cz. Existuje nespočet společností, které nabízejí vedení subdomény zdarma, jsou to například webnode.cz, estranky.cz, proweb.cz. Vaše stránka pak tedy může mít tvar mojestranka.webnode.cz, mojestranka.estranky.cz nebo také mojestranka.proweb.cz.

Co se týče samotného názvu domény, je třeba se řídit několik následujícími pravidly.

Optimální délka = minimální délka

Ze všeho nejdřív je třeba si uvědomit, že méně je více. Snažte se tedy vymyslet stručnou a jasnou doménu, která bude úzce spojená s Vaším podnikáním, firmou či výrobkem, který prezentujete. Snažte se tedy nejlépe vybrat doménu jednoslovnou (popřípadě dvouslovnou). V případě, že vlastníte firmu, jež se skládá z víceslovného názvu popřemýšlejte nad tím, jak její název nejlépe zkrátit. Myslete však na to, aby byla zkratka pro Vaši firmu ke prospěchu – a byla tedy i využívána – a aby nedocházelo k duplikaci s případnými jinými firmami. Z tohoto hlediska je třeba také sledovat konkurenci, aby nedošlo k tomu, že skončíte s velmi podobnou doménou jako konkurent. Myslete i na fakt, že název Vaší stránky se bude objevovat na jiných propagačních materiálech, a tak se snažte být co nejstručnější.

Znaky v názvu prezentace

Proto je také velmi důležité být opatrný s využíváním pomlček či jiné diakritiky. Rozhodnete-li se si zaregistrovat stránku s názvem mojefirma.cz, dejte si pozor, aby již nefungovala doména moje-firma.cz. Záleží případ o případu, obecně je však možno říct, že stránka mojefirma.cz bude více navštěvovaná, už jen protože je název lépe zapamatovatelný.

Jakže se ten web jmenoval?

Zapamatovatelnost samotné domény je další věc, na kterou si dejte pozor. Pokud možno, omezte využití znamének a symbolů na minimum, stejně tak jako použití cizojazyčných názvů či výslovnostních pravidel z jiných jazyků (např. weslo.cz, máte-li web o veslování). To samozřejmě neplatí v případě, že Vaše činnost nemá v českém jazyce ekvivalent (např. copywriting.cz).

Je lokalizace a specifikace názvu ideální?

Určitě stojí za zmínku i časté chyby v lokálním určení stránky, jako například kvetinyvpraze.cz. V prvním případě je možné to, že když potencionální klient z Brna, který má zájem o donášku květin, už jenom kvůli samotnému názvu na Vaši stránku neklikne, i kdybyste na vaší stránce donášku v Brně či kdekoli jinde nabízeli.

Další případ, na který si je třeba dát pozor, je přílišná specifikace názvu webu. I když Vaše firma začínala prodejem motorek, a proto jste si založili web motorky.cz, v případě potřeby prodeje osobních automobilů, je určitě třeba promyslet i změnu názvu domény, jelikož motorky již nebudou Vaším jediným nabízeným artiklem.

Rozšíření na sociální sítě

Pokud chcete rozjet Vaši prezentaci i v jiných oblastech, jako je Facebook nebo Twitter, je třeba myslet i na to, zda již podobné nebo stejné názvy nemají zaregistrovány firmy jiné.